Sektor elektromobility začíná odkrývat obrovský potenciál. V následující dekádě můžeme očekávat velký nárůst zájmu o elektrické vozy. Postupně vznikají nové společnosti, které se věnují vývoji a výrobě nových elektrických vozů a snaží se prosadit na novém trhu.
Níže naleznete přehled 13 společností, které se zabývají elektromobilitou a jsou obchodované na americké burze. Elektromobilita dnes nejsou pouze vozy Tesla. Sektor je mnohem širší. Firmy v přehledu vyrábějí luxusní elektrické vozy, levné elektrické vozy, nákladní elektrické vozy, elektrické tahače, elektrické autobusy, jednosedačkové elektrovozy apod. Není tajemstvím, že největším trhem s elektromobilitou je Čína, a proto hned několik firem v přehledu pochází z této asijské země. Velké zastoupení v přehledu má i Amerika. Zatímco čínské firmy elektrovozy již komerčně nabízejí, většina amerických firem je teprve ve fázi výzkumu a testování.
Všechny firmy však mají mnoho společných rysů. Všechny chtějí být ekologické, eliminovat uhlíkovou stopu, jezdit úsporně, být cool a všechny také mají přelomovou myšlenku. Tato marketingová prohlášení včetně dokonale vytvořených internetových prezentací v nás vzbuzují dojem, že budoucnost je již za dveřmi. Nicméně realita je často odlišná od plánu a snů. Proto se níže v přehledu dozvíte, které společnosti mají šanci na úspěch, které jsou odsouzeny k zániku, a které jsou zasypány vlnou kritiky a skandály.
Možná se v sektoru elektromobily skrývá nový Google nebo Amazon. Burzovní data, včetně odkazů na firemní zprávy a další důležité weby, které se zabývají tímto sektorem najdete pohromadě na jednom místě v našem Dashboardu.
Nio Limited
Čínskému výrobci elektrických automobilů se často přezdívá Tesla východu. Ve svém portfoliu má NIO pěti, šesti a sedmi místné SUV. Na asijském trhu velmi silně konkuruje společnosti Tesla. Stejně jako Tesla, Nio nabízí prémiová vozidla. Nio však své vozy nabízí podstatně levněji. Konkrétně model NIO ES8 je nabízen za 68 000 dolarů, zatímco model Tesla X za 130 000 dolarů. Nio spolupracuje i na vývoji autonomních vozidel a je také účastníkem závodů Formule E. Ze všech čínských výrobců elektrických vozidel má aktuálně Nio největší potenciál stát se celosvětovou značkou. Nio byla založena v Šanghaji v roce 2014. Akcie firmy za rok 2020 vyrostly o astronomických 1000 % i přesto, že firma negeneruje zisk.
ticker: NIO
XPeng Motors
Další čínská společnost, která vyvíjí a vyrábí chytré elektrické vozy. Konkrétně má na trhu SUV model G3 a čtyřdveřový sportovní sedan P7. Stejně jako NIO se věnuje vývoji autonomních vozidel. Hlavním rozdílem mezi těmito společnostmi je, že XPeng vyrábí kompletně celé vozidlo tzv. “in House”. Zatímco NIO výrobu outsourcuje. Xpeng se pyšní největším dojezdem ze všech elektrických automobilů v Číně. Model P7 má údajně dojezd 706 km. Společnost XPeng byla založena poměrně nedávno v roce 2015 v Číně. Na americkou burzu vstoupila konce srpna 2020. Aktuální zhodnocení investice ke konci roku 2020 je přes 300%. Stejně jako NIO je tato společnost stále ztrátová.
ticker: XPEV
Li Auto
Společnost byla založena v čínském Pekingu v roce 2015. Li Auto se však nespecializuje přímo na elektrické vozy, ale na tzv. hybridní vozidla. Jejím prvním modelem je luxusní SUV s názvem Li One. Toto luxusní vozidlo je nabízeno za velmi přijatelnou cenu 57000 dolarů. Firma vstoupila na americkou burzu v červenci 2020. Stejně jako předchozí čínské společnosti tak i u Li Auto platí, že firma zatím není v zisku.
ticker: LI
Fisker
Americká společnost založena uznávaným designerem a vizionářem Henrikem Fiskerem. Henrik Fisker pracoval například na BMW Z8, které proslavil filmový James Bond. Aktuálně Fisker pracuje na modelu “Ocean”, který by měl jít do prodeje v roce 2022. Mezi hlavní přednost modelu Ocean je kromě unikátního designu i solární střecha. Společnost Fisker nabízí i speciální obchodní model. Auto je možné zakoupit přibližně za 37 500 dolarů nebo lze pronajmout za cenu 379 dolarů měsíčně. Fisker je zatím malá firma se zajímavou vizí. Bude zajímavé sledovat, jak se popere s rostoucí konkurencí.
ticker: FSR
Workhorse Group
Na rozdíl od předchozích společností Workhorse nevyrábí osobní vozy, ale specializuje se na dodávky. Konkrétně jde o vozy pro účely tzv. last mile delivery. Vozy jsou určeny k dodávce zboží a balíků ze skladu přímo ke koncovému zákazníkovi. Vozy využívají společnosti jako UPC, DHL či FedEx. Kromě elektrických dodávek vyvíjí společnost navíc drony pro přepravu balíků přímo ke dveřím domu.
Firma se obchoduje na americké burze pod tickerem WKHS. Díky popularitě celého sektoru s elektrickými vozy akcie vyrostly za poslední půl rok o 700%. Nicméně, firma stále negeneruje zisk.
ticker: WKHS
Kandi Technologies Group
Specializací společnosti Kandi jsou elektrické skútry, tříkolky, čtyřkolky, buginy a malé osobní vozy. Kandi si udržuje dominanci na čínském trhu s malými osobními vozy. Jako první firma na světě nabízí systém automatické výměny baterií. Výměna proběhne za neskutečných 90 sekund. Touto technologií firma řeší jeden z největších problémů v oblasti osobních elektrických vozidel, dobu nabíjení. Mnohem rychlejší je baterii vyměnit, než dobíjet. V porovnání s mladými startupy je tato čínská firma na americké burze poměrně dlouho (rok 2007). Avšak ani tato firma není v zisku. Sice jsou ztráty minimální a tržby stále rostou, i tak jde o firmu, která je ztrátová.
ticker: KNDI
Electrameccanica Vehicles
Vlajkovou lodí této kanadské firmy z Vancouveru jsou jednomístná vozidla. Jednomístná vozidla vyplňují mezeru mezi elektrickými skútry a osobními automobily. Firma cílí zejména na skupinu řidičů, která každý den dojíždí do práce. Každý den 119 milionů obyvatel Severní Ameriky dojíždí do práce osobními vozy. Z toho 105 milionů jich dojíždí samostatně. Sice jde o kanadskou firmu, ale vozidla jsou vyrobena v Číně. Firma je obchodovaná na americké burze od září 2017. Jde o malou firmu s tržní hodnotou 500 milionů dolarů (ke konci roku 2020). I tato firma aktuálně není zisková.
ticker: SOLO
Arcimoto
Americká firma z Oregonu vyrábí a prodává elektrické tříkolky. Stejně jako kanadské firma Electrameccanica se snaží řešit problém s každodenní dopravou. Každý den většina obyvatel řídí drahá, znečišťující, velká auta, které používají na krátké vzdálenosti a často je řídí sami. Zatímco Electrameccanica chce změnit způsob dopravy do práce a obchodů, Arcimoto nabízí ekologické a ekonomické řešení pro rozvážky balíků, jídel, novin, potravin ve městech. Aktuálně jsou modely tříkolek dodávány ve státech západní Ameriky. Tržní kapitalizací je firma podobná kanadské firmě Electrameccanica a také zatím negeneruje žádný zisk.
ticker: FUV
Aktuální kurzy, rychlé odkazy na tiskové zprávy, grafy, finanční weby a technické indikátory, které monitorují těchto 13 společností ze sektoru elektrických automobilů najdete v Dashboardu. Rychle a přehledně najdete na jednom místě vše podstatné.
Lordstown Motors Corp
Do zajímavého segmentu s elektrickými vozy se snaží naskočit i firma Lordstown Motors. Firma primárně vyvíjí a vyrábí tzv. Light duty electric trucks neboli malé nákladní vozy. Celosvětově první elektrický pickup má opustit výrobní linky v první polovině roku 2021. Firma očekává významný nárůst prodejů pickupů v roce 2024. Auto je sestrojeno z baterií od firmy Samsung a elektromotorů firmy Elaphe. Firma byla založena nedávno v roce 2018 v americkém Ohiu. Od srpna 2020 je i na americké burze. Tato firma je zatím ztrátová.
ticker: RIDE
Ayro
Americká společnost z Texasu vyrábí mini nákladní auta do městského prostředí. Jde o tříkolové vozítka, která jsou vytvořena pro běžný pracovní den. Využití najdou tyto vozy k lokálnímu rozvozu zboží a potravin. Uplatnění najdou i v hotelových resortech, golfových hřištích, stadionech apod. Společnost byla založena v roce 2017. Ze všech firem v přehledu jde o firmu s nejmenší tržní kapitalizaci. Pouze 170 milionů dolarů ke konci roku 2020.
ticker: AYRO
Nikola
Poněkud drzý název si zvolila americká firma z Arizony. Jméno podle vynálezce Nikoly Tesly použil pro své vozy již Elon Musk. O pár let později si křestní jméno přivlastnil i výrobce tahačů na elektrický a vodíkový pohon, zakladatel Trevor Milton. Firma Nikola vstoupila na americkou burzu v březnu 2020 velkolepě. Nablýskané vozy a dechberoucí prezentace naznačovaly, že firma bude mít velký potenciál a bude konkurovat na poli tahačů i Tesle. Avšak opak byl pravdou a firma se aktuálně potýká s mnoha problémy a skandály. Akcie po enormním nárůstu začaly prudce padat poté, co vyšlo najevo, že společnost klame investory. Vývoj elektrických a vodíkových tahačů nebyl zdaleka v takové fázi jak bylo prezentováno. I přes skandály a počáteční problémy může mít firma určitý potenciál růstu.
ticker: NKLA
Tesla
Tuto společnost pravděpodobně není nutné blíže představovat. Tesla je synonymum pro elektrické vozy. Jde o nejznámější společnost v tomto segmentu. Společnost řídí kontroverzní vizionář Elon Musk, který však není zakladatelem Tesly. Firmu založili Martin Eberhard a Marc Tarpenning v roce 2003 v Palo Alto. Kromě nabídky luxusních elektrických vozů se Tesla podílí i na vývoji autonomního řízení. Tesla patří mezi největší automobilové společnosti na světě. Její tržní kapitalizace je vyšší, než u většiny klasických automobilových společností. Firma se veze na vlně popularity, ale tržní ohodnocení neodpovídá realitě. Nicméně, jako jedna z mála firem ze sektoru elektrických automobilů se konečně dostala do mírného zisku.
ticker: TSLA
Arrival
Velmi nadějně zatím vypadá společnost z Londýna, která se zaměřila na segment užitkových vozidel. Jde o společnost Arrival, která byla založena v roce 2015. Arrival chce v následujících letech vyrábět elektrické autobusy, větší užitková auta i malé osobní vozy. Zejména vyvíjené elektrické autobusy, které budou nabízeny ke konci roku 2021, mají velký potenciál. Elektrifikace hromadné dopravy v centrech měst nabízí velkou příležitost pro Arrival. Klíčová partnerství má Arrival například s kurýrní firmou UPS, která si objednala již 10000 vozů třídy VAN. Mezi investory patří Hyundai a Kia Motors. Společnost Arrival lze nakoupit na americké burze aktuálně přes společnost CIIG Merger Corp (ticker: CIIC). V budoucnu již přímo pod tickerem ARVL.
ticker: CIIC, ARVL
Proč žádná z firem není zisková a přece investice stojí aspoň k zamyšlení?
Pokud jste si popis výše uvedených firem přečetli poctivě, museli jste si všimnout, že žádná z firem s výjimkou Tesly není aktuálně v zisku. Ptáte se, proč přemýšlet nad investicí do firmy, která není zisková? Segment elektrických automobilů je poměrně mladý. Prvním a primárním cílem těchto firem je obsadit trh a vydobýt si silnou pozici. Například takovou jakou má dnes Tesla. Proto obecně u těchto mladých firem nelze očekávat, že budou od úplného začátku generovat zisk a budou prezentovat ukázkové finanční výkazy. Každý nový segment s řadou začínajících firem je velice rizikový. S velkou pravděpodobností mnoho z těchto firem zanikne nebo bude pohlcena větší firmou. Jen několik z nich se na trhu prosadí a investorům přinesou zisk.
Abychom snížili riziko a zvýšili pravděpodobnost zisku, měli bychom se držet alespoň těchto tři základních pravidel. Diverzifikace, časové rozložení a znalost trhu. Každodenní přehled a vývoj výše uvedených firem s řadou potřebných odkazů můžete sledovat na jednom místě v našem Dashboardu, Elektromobil Dashboard
více na Elektromobil Dashboard
Blíže o tom jak bezpečněji investovat do sektoru elektromobility se dozvíte na Investmania.cz
Co na to Warren Buffett?
Warren Buffett by s velkou pravděpodobností nikdy neinvestoval do firem, které negenerují zisk a jsou vysoce nadhodnocené. Jeho investiční styl spočívá ve vyhledávání firem, které jsou zdravé a zároveň levné.
Pokud nás však láká investování do sektoru elektromobility, jeho investiční styl nemůžeme použít. Finanční výkazy výše uvedených firem nedávají žádný logický důvod, proč tyto firmy nakoupit. Nicméně, mnoho investorů by si přálo koupit firmu v rané fázi, která může vyrůst podobně jako Microsoft, Apple, Amazon nebo Google. Možná jedna z budoucích obrovských firem se skrývá právě v sektoru elektromobily. To je ten důvod proč máme snahu investovat do firem, které na první pohled nedávají smysl.
V každém případě investujte s rozvahou a do rizikových sektorů obzvlášť.
zdroj: oficiální stránky společností, yahoo.finance.com, osobní zkušenosti a názory
fotografie: oficiální galerie společností